Julkisen hallinnon ICT-hankinnat ja -sopimukset 1.4.2020

Julkisen hallinnon ICT-hankinnat ja -sopimukset 1.4.2020

Tehokkaalla ja käytännönläheisellä kurssilla käsitellään julkisten ICT-hankintojen ja sopimusten keskeisiä ominaispiirteitä ja ongelmakohtia.

Kurssi sopii hankkijoille ja tarjoajille, joille hankintaprosessi on jo entuudestaan tuttu ja jotka haluavat perehtyä ICT-hankintojen erityispiirteisiin.

Saatavuus Tilaa
Ajankohta 01.04.2020, klo 09.00 - 15.45
Paikka Kauppakamarin koulutustilat, Helsinki
Ohjelma Lataa tästä (PDF)
Jäsenetuhinta 460,00 € (+alv 24 %, 110,40 €)
Hinta 570,00 € (+alv 24 %, 136,80 €)

Hintaan sisältyy koulutuksen ohella koulutusmateriaali ja ohjelmaan merkityt tarjoilut.

Kuvaus

Tehokkaalla ja käytännönläheisellä kurssilla käsitellään julkisten ICT-hankintojen ja sopimusten keskeisiä ominaispiirteitä ja ongelmakohtia. Kurssilla arvioidaan eri hankintamenettelyjen välisiä hyötyjä ja haittoja erityisesti ICT-hankintojen näkökulmasta. Käytettäessä muita kuin avointa menettelyä, korostuu tarjoajan valintakriteereihin liittyvät kysymykset; millaisin objektiivisin ja syrjimättömin perustein tarjoajat valitaan? 

Yhtenä pääteemana käsitellään hankinnan kohteen määrittelyyn liittyviä kysymyksiä, mm. erilaisia tapoja, jolla minimivaatimuksia voidaan asettaa ja toisaalta miten tarjoajan tulee osoittaa ratkaisuehdotuksensa vastaavuus suhteessa tarjouspyynnön vaatimuksiin.

Toisena pääteemana ovat ICT-sopimuksiin liittyvät erityiskysymykset, mm. sopimusrakenne, sopimusehtojen merkitys tarjouspyynnössä, lisenssiehtoihin liittyvät ongelmakysymykset. Case-esimerkkinä käydään läpi tietojärjestelmähankintaan liittyvä sopimusrakenne.

Kurssi sopii hankkijoille ja tarjoajille, joille hankintaprosessi on jo entuudestaan tuttu ja jotka haluavat perehtyä ICT-hankintojen erityispiirteisiin.

Tilaisuuden kouluttajina toimivat asiantuntija, VT Tapio Lahtinen ja/tai asiantuntija, OTK Minna Eskola PTCServices Oy:stä.

Asiantuntijat

Tapio Lahtinen

Varatuomari, asiantuntija
PTCServices Oy
Katso tiedot

Minna Eskola

Asiantuntija, OTK
PTCServices Oy
Katso tiedot

Ohjelma  Lataa ohjelma (PDF)

 

8.45
Ilmoittautuminen ja aamiaistarjoilu

9.00
Seminaarin avaus

asiantuntija Janne Kettunen, Helsingin seudun kauppakamari

9.05
Hankintamenettelyn valinta

  • Eri menettelyihin liittyviä näkökohtia
  • Neuvottelumenettelyiden käyttömahdollisuudet
  • Neuvottelumenettelyistä saadut kokemukset

Neuvottelumenettelyt: tarjoajien valintakriteereistä ja –menettelystä lyhyesti

  • Millaisilla objektiivisilla ja syrjimättömillä perusteilla tarjoajat voidaan valita, voiko valinta liittyä esim. ehdokkaan tarjoamiin tuotteisiin?

10.30
Tauko

10.45
Hankinnan kohteen määrittely

  • Mitä hankinnan kohteesta voidaan jättää tarjouskilpailulla ratkaistavaksi - muutamia tyyppitilanteita
  • Ketterät menetelmät ja niihin liittyvät haasteet julkisissa hankinnoissa
  • Vaatimusten määrittelytavoista ja kategorisoinnista
    • Puitesopimus vai kertahankinta?
    • Kohteen rajaaminen ja jatkohankinnat (esim. optiot)
    • Käyttäjäjoukon laajentaminen
    • Toiminnallisuuksien laajentaminen
    • Teknologiasidonnaisuus
    • Tuki- ja ylläpito

Hintojen pyytämiseen liittyviä tapoja ja näkökohtia

  • Hintavertailun laatiminen
    • Toimitusprojekti
    • Lisenssit
    • Jatkuvat palvelut
  • Lisenssien hinnoitteluun liittyvät kysymykset

12.00
Lounas

12.45
Vertailuperusteiden asettamisesta ja vertailusta

  • Mitä vertailuperusteiden asettamisessa tulee huomioida?

Sopimusrakenteesta ja lisenssiehdoista

  • Sopimusrakenne projektimuotoisissa toimitussopimuksissa ja tuki- ja ylläpitopalveluissa
  • Toimittajan omien ehtojen/sopimusmallien salliminen

Sopimusneuvottelut ja sopimuksen tekeminen

14.15
Kahvitauko

14.30
Case-esimerkki:
Käydään läpi sopimuskokonaisuus tietojärjestelmäsopimuksessa, johon sisältyy myös tuki- ja ylläpito sekä jatkokehitys

  • Sopimuksen rakenne
  • JIT 2015 sopimisehtojen käyttäminen toimitussopimuksissa ja palvelusopimuksissa
  • Puitesopimuksen tarpeellisuus?
  • Toimitussopimuksen sisällöstä
  • Tuki- ja ylläpitosopimuksen sisällöstä
    • SLA
  • Jatkokehitys

15.45
Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden kouluttajina toimivat asiantuntija, VT Tapio Lahtinen ja/tai asiantuntija, OTK Minna Eskola PTCServices Oy:stä.

Paikka

Kauppakamarin koulutustilat

Kalevankatu 12, 2. krs, 00100 Helsinki

Saapumisohjeet

Lisätietoja

Asiakaspalvelu

09 2286 0360

asiakaspalvelu(at)kauppakamarinkoulutus.fi

Peruutusehdot
Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Helsingin Kamari Oy:llä on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa. Ilmoittautumisen valmennuskokonaisuuteen tai laivaseminaariin voi peruuttaa veloituksetta väintään 21 vuorokautta ennen valmennuskokonaisuuden ensimmäisen jakson tai laivaseminaarin alkamista. 20–14 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Matka- ja ulkomaanseminaareissa noudatetaan vastuullisen matkanjärjestäjän ilmoittamia peruutusehtoja. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti. Esteen ilmetessä voi osallistumisen luovuttaa kollegalle, osallistujamuutokset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.
Jäsenetuhinta 460,00 € (+alv 24 %, 110,40 €)
Hinta 570,00 € (+alv 24 %, 136,80 €)

Hintaan sisältyy koulutuksen ohella koulutusmateriaali ja ohjelmaan merkityt tarjoilut.

Osallistujien määrä

Pidätämme oikeuden mahdollisiin hinnan- ja ohjelmanmuutoksiin.

Lisätään tuotetta koriin...
Käsitellään kuponkia...
Lisätty koriin
maksuton
Tuote
Määrä
  Tuotteen hintaan lisätään voimassaoleva alv