Kirsi Parnila

Yhteistoimintalaki uudistettiin kokonaan, ja uusi laki tuli voimaan vuoden 2022 alussa. Kirja on kattava ja looginen esitys uuden yt-lain työnantajille asettamista vaatimuksista. Kirjassa käydään läpi kaikki yhteistoimintamenettelyä edellyttävät tilanteet.

Yhteistoimintalaki käytännönläheisesti kertoo, mitä kaikkea uusi yt-laki pitää sisällään.

Uutena laissa on

• Työnantajan ja henkilöstön jatkuva vuoropuhelu (kokonaan uusi asia yt-laissa)
    • pääsääntö on kerran vuosineljänneksessä eli neljä kertaa vuodessa, jollei paikallisesti toisin sovita
    • jos henkilöstömäärä on alle 30, vuoropuhelu kaksi kertaa vuodessa
    • jos henkilöstönedustajaa ei ole, riittää yksi kerta vuodessa
  • Muutosneuvottelut
    • sisältö vastaa suurimmalta osin aikaisempaa lakia
    • uutena elementtinä on henkilöstön edustajan oikeus esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja
  • Henkilöstön edustus yrityksen hallinnossa (uusi asia yt-laissa)
    • hallintoedustuslain säännökset on siirretty osaksi yhteistoimintalakia
    • koskee yli 150 henkilön yrityksiä
    • henkilöstön edustus on toteutettava toimielimessä, joka tosiasiallisesti käsittelee tärkeitä liiketoimintaa, taloutta ja henkilöstön asemaa koskevia asioita
    • henkilöstön edustajalla on oikeus saada koulutusta

Kirja on suunnattu kaikille työnantajan edustajille, esimiehille ja henkilöstöasioita hoitaville, jotka tarvitsevat työssään helposti omaksuttavaa ja konkreettista tietoa yhteistoimintalain käytännön soveltamisesta työpaikoilla. Kirjassa on myös paljon käytännön esimerkkejä ja mallilomakkeita.

Kirjan on kirjoittanut Helsingin seudun kauppakamarin johtava juristi Kirsi Parnila.

ISBN9789522467263
Kirjastoluokka33.44