Jukka Hämäläinen, Maria Lempinen

Käsikirja yhdistysten toiminnan suunnitteluun ja hallintoon.

Kirja etenee yhdistyksen vuosikellon mukaisesti. Toiminnan tarkoituksen toteuttamisen periaatteista johdetaan tavoitteet, resurssit ja toimintasuunnitelma, jotka puretaan esimerkkien avulla talousarvion muotoon. Toimintavuoden aikana toimintasuunnitelmasta, toteutuksen seurantatiedoista ja kirjanpidosta tuotetaan toimintakertomus ja tilinpäätös.

Kirja on käytännönläheinen käsikirja, joka kuvaa yhdistyksen yhden toimintavuoden suunnittelua, toteutusta ja seurantaa. Sen rakenne on suunniteltu niin, että toiminnan tarkoituksen toteuttamisen periaatteista johdetaan tavoitteet, resurssit ja toimintasuunnitelma, jotka puretaan esimerkkien avulla talousarvion muotoon. Toimintavuoden aikana toimintasuunnitelmasta, toteutuksen seurantatiedoista ja kirjanpidosta tuotetaan toimintakertomus ja tilinpäätös.

Kirjan painopiste on talouden suunnittelussa ja tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen laatimisessa. Kirjan lopussa on laaja mallipohja yhdistyksen tilinpäätökselle.

Kirja on tarkoitettu hallituksen jäsenille, toiminnanjohtajille, toimihenkilöille ja kirjanpitäjille, eli kaikille niille, jotka toimintavuoden aikana osallistuvat yhdistyksen  toiminnan päätöksentekoon, suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan sekä tilinpäätöksen laadintaan.

Kirja on saatavilla myös päivittyvänä teoksena KauppakamariTiedossa nimellä Yhdistyksen talous.

Kirjoittajat KLT, BA Maria Lempinen ja KLT, MBA, HT-tilintarkastaja Jukka Hämäläinen toimivat auktorisoidun tilitoimiston Nettomaster Oy:n osakkaina. Molemmat tekevät päivittäin asiakastyötä järjestöjen taloushallinnon, koulutuksen ja tilintarkastuksen parissa.Maria Lempinen on toiminut järjestöissä talouden ja johtamisen tehtävissä yli 20 vuoden ajan muun muassa talouspäällikkönä ja talousjohtajana. Jukka Hämäläisellä on järjestöpuolen kokemusta yli 25 vuoden ajalta ja hän on pidetty kouluttaja taloushallinnon ammattilaisten parissa.

Painos1.
Painovuosi2018