Jonathan Andersin

Ainoa ajantasainen suomenkielinen käsikirja venture capital -sijoituksista.

”Kirja on ehdottomasti hyödyllistä luettavaa kaikille VC-sijoituksia suomalaisiin startup-yrityksiin hakeville yrittäjille, niihin pääomasijoituksia tekeville VC-sijoittajille sekä näitä osapuolia sopimusasioissa neuvoville asiantuntijoille.”  -  Markku Maula, pääomasijoitustoiminnan professori, Aalto-yliopisto.

Venture capital -sijoituksien määrä suomalaisiin startup-yrityksiin kasvoi koko 2010-luvun ajan ja sama trendi on jatkunut vahvana vuonna 2020. Yhä useampi suomalainen startup-yritys on viime vuosina toteuttanut rahoituskierroksia, ja sen myötä venture capital -sijoituksien yhteydessä solmittavat sopimukset vaikuttavat niiden arkeen ja toimintaan.

Tämä kirja toimii käytännönläheisenä oppaana venture capital -sijoituksien prosessiin ja dokumentaatioon. Kirjassa käsitellään mm. seuraavia asioita:

• venture capital -rahastojen rakenne ja toiminta
  • venture capital -sijoituksen prosessi
  • term sheetin sisältö
  • sijoitussopimuksen sisältö
  • osakassopimuksen sisältö.

Kirjan aihetta käsitellään niin juridisesta kuin kaupallisesta näkökulmasta, ja kirjaan on koottu alan markkinakäytäntöjä venture capital -sijoituksille tavanomaisiin ehtoihin liittyen. Monimutkaisimpia ehtoja avataan käytännönläheisten esimerkkien avulla.

Kirja on hyödyllinen työkalu sekä venture  capital -sijoituksien parissa työskenteleville, kuten juristeille ja muille neuvonantajille, pääomasijoittajille ja businessenkeleille, että startup-yrityksien perustajille ja johdossa toimiville.

Kirjan liitteenä olevat SeriesSeed.fi-sopimuspohjat havainnollistavat venture capital -sijoitusten dokumentaatiolle tavanomaisia määräyksiä, ja niihin yhdistettynä kirja toimii myös hyvänä perehdytyksenä alan juridiseen dokumentaatioon. Venture capital -sijoituksille yleisten ehtojen kuvaamista ei kuitenkaan ole rajattu SeriesSeed.fi-sopimuspohjien sisältöön, vaan kirjassa kuvataan myös muita yleisesti esiintyviä ehtoja.

Lisäksi kirjassa on liitteenä lyhyt sanasto, jossa selitetään keskeisin alan terminologia.

Lue myös HS Vision arvio kirjasta sekä FIBANin artikkeli

Katso video #neuvottelija 82 - Rahoituskierrosten juridiikka ja VCt (Jonathan Andersin)

HUOM! Jonathan Andersinin koulutus: Venture capital -sijoittaminen ja sopimukset 10.4.2024. Lue lisää ja ilmoittaudu >>

Painos2.