Markku Vierula

Kirjan tarkoituksena on auttaa yritystä tunnistamaan kilpailuetunsa. Kilpailuedun avulla yritys kehittää liiketoimintaa fokusoidusti ja pitkäjänteisesti. Kasvavalle yritykselle kilpailuetu on strategian kivijalka. Kirjassa kilpailuetu nivotaan osaksi strategiaa ja yrityksen brändiä käytännönläheisellä tavalla.

Teos sisältää inspiroivan Löydä kilpailuetu -työkalun, ja siinä esitellään myös koko joukko supisuomalaisia yrityksiä, joilla on selkeä ja puhutteleva kilpailuetu.

Selvitysten mukaan ani harvalla yrityksellä on kilpailuetu. Tarve kilpailuedun löytämiselle koskee paitsi yrityksiä myös yritysten edustamia tuotteita ja palveluita. Käytännönläheisen otteen avulla teos haluaa kannustaa yrityksiä löytämään oman kilpailuetunsa. Kirjassa tuodaan tuote-, tuotanto- ja hintalähtöisen ajattelutavan tilalle markkina- ja asiakaslähtöinen ajattelutapa, jonka tarkoituksena on auttaa yrityksiä pitkäjänteisemmin kehittämään kilpailuetua osana strategiaa.

Yksin- ja mikroyrittäjälle sekä pienelle pk-yritykselle kilpailuetu on yrityksen strategia: hissipuhe, jolla yritys hankkii asiakkaita tarvitsematta kilpailla hinnalla. Isommalle pk-yritykselle kilpailuetu toimii myös strategian luomisen kivijalkana. Kirja sisältää ajattelua avartavan löydä kilpailuetu -työkalun. Työkalun metodia konkretisoidaan supisuomalaisten yritysesimerkkien avulla. Kirjassa huomioidaan eri suuruisten yritysten lähestymistavat kilpailuedun löytämiselle.

Kun yritys voi hyvin, se auttaa osaltaan pitämään myös huolta hyvinvointiyhteiskunnasta: se kehittyy, tarjoaa työtä ja maksaa veroja. Kirjan tarkoituksena on myös auttaa yrityksiä selviytymään paremmin haastavina aikoina ja ylläpitämään omaa kilpailuetuaan silloin, kun yrityksen ympäristöön kohdistuvat muutokset koettelevat sitä.

Kirjassa kilpailuetu nivotaan osaksi strategiaa ja yrityksen brändiä käytännönläheisellä tavalla. Kirjassa on erilaisia esimerkkejä, joista saa neuvoja oman kilpailuedun pohtimiseen ja oman toiminnan fokuksen löytämiseen.

Kuuntele podcast aiheesta Kilpailuedun avulla löydät yrityksellesi radikaalin muutoksen perustan

Painos1.
Painovuosi2021