Kati Mattinen

Kattava kirja henkilöstölle annettavista luontois- ja henkilökuntaeduista sekä muista työsuhteeseen liittyvistä tuloista.

Miten luontoisetuja ja henkilökuntaetuja käsitellään erilaisten poissaolojen aikana? Mitä työntekijöiden tasapuolinen kohtelu tarkoittaa etujen kannalta? Miten työterveyshuolto järjestetään, ja millä edellytyksillä se on työntekijälle verovapaa etu?

Kattava käsikirja luontois- ja henkilökuntaeduista työoikeuden ja henkilöverotuksen näkökulmasta

Henkilökuntaedut käytännönläheisesti on kattava käsikirja luontois- ja henkilökuntaeduista työoikeuden ja henkilöverotuksen näkökulmasta. Kirjassa käydään monipuolisesti läpi henkilöstölle annettavat luontois- ja henkilökuntaedut sekä muita työsuhteeseen liittyviä tuloja, kuten vakuutuksia ja työsuhdeoptioita. Teoksessa käsitellään myös työstä aiheutuneiden kustannusten korvaamista, kuten koulutusmenojen ja työmatkakustannusten verokohtelua.

• Miten luontoisetuja käsitellään työntekijän poissaolon aikana?
  • Milloin työnantajan antama lahja voi olla työntekijän verovapaa etu?
  • Pitääkö henkilökuntaetuja antaa kaikille työntekijöille?
  • Voiko työnantaja yksipuolisesti poistaa työntekijän luontois- tai henkilökuntaedun?
  • Milloin luontoisedut pitää ilmoittaa tulorekisteriin?

Kirjasta löytyy vastaus muun muassa näihin kysymyksiin. Mukana on runsaasti oikeuskäytäntöä ja käytännön esimerkkejä siitä, miten veronalaisen edun arvo lasketaan.

Kirjan uudistetussa painoksessa kerrotaan, kuinka luontoisedut ilmoitetaan tulorekisteriin, ja siihen on lisätty uutta oikeuskäytäntöä ja päivitetty tiedot vuoden 2019 luontoiseduista ja lakimuutoksista.

Kirjan kirjoittaja VT Kati Mattinen työskentelee Helsingin seudun kauppakamarissa lakimiehenä ja avustaa yrityksiä päivittäin henkilöstöasioihin liittyvissä kysymyksissä. Hän on myös suosittu kouluttaja ja kirjoittaja.

Painos4., uudistettu
Painovuosi2019