(V)ihastuttava mainoskieli – fraaseista fiiliksiin

Life style -tyyppinen julkaisu, joka on tarkoitettu ammatilliseksi ajanvietteeksi ja johon on koottu aiheita ja juttuja mainoskielestä


Saatavilla myös e-kirjana 

Kirjoittaja(t):Taina Parviainen
Kustantaja:Kauppakamari
ISBN:9789522463425
Julkaistu:Kyllä
Painovuosi:2015
Painos:1.
Sivut:128
Saatavuus:Saatavilla
45,00 € (+alv 10 %, 4,50 €)
Jäsenetuhinta:
39,00 € (+alv 10 %, 3,90 €)
Digitaaliset Palvelut
Taloushallinnon eloseminaari 2017
 

Kuvaus

Yksityiskohdat

Life style -tyyppinen julkaisu, joka on tarkoitettu ammatilliseksi ajanvietteeksi ja johon on koottu aiheita ja juttuja mainoskielestä.

(V)ihastuttava mainoskieli - fraaseista fiiliksiin -julkaisuun on haastateltu ihmisiä, joiden työ koskettaa mainoskieltä eri tavoin ja jotka miettivät siihen liittyviä seikkoja päivittäisessä työssään.

Lukijalle valotetaan erilaisten mainoskampanjoiden avulla, millaisista ideoista ja taustoista hyvät kampanjat usein syntyvät, millaisia asioita on otettava huomioon tekstin suunnittelussa ja millaisia haasteita tekemiseen liittyy.

Mukana on myös viihdyttävää life style -lehdille tyypillistä aineistoa, kuten mainosteemaan kytkeytyviä ruokaohjeita, tietoa siitä, miten mainos-sana rantautui Suomeen ja leikkimielinen testi omasta soveltuvuudesta mainosalalle.

Julkaisuun ovat antaneet haastattelun muun muassa

  • KTT Annamari Huovinen, Aalto-yliopisto
  • asianajaja, OTK Elina Koivumäki, Asianajotoimisto JB Eversheds
  • luova johtaja Anssi Järvinen, SEK & Grey
  • toiminnanjohtaja Liisa Ketomäki, Turun musiikkijuhlat
  • AD Tapani Taulu, free
  • viestintäjohtaja Päivi Sihvola, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
  • markkinointipäällikkö Tero Leponiemi, Palvelualojen ammattiliitto PAM
  • luova johtaja Ismo Heikkilä, SBS Discovery Radio Oy
  • Iskulausetoimikunnan puheenjohtaja ja johtava lakimies Tuula Sario, Iskulauserekisteri ja Kuluttajaliitto – Konsumenförbundet ry
  • markkinointijohtaja Roland Carlsson, HIFK

Julkaisun tarkoituksena on nostaa mainoskielen asemaa ja arvostusta sen omassa roolissaan, joka on – kuten SEK & Greyn luova johtaja Anssi Järvinen haastattelussaan toteaa – määrällisesti vähenemässä koko ajan. Vaikka tekstiä ei kaikissa yhteyksissä tarvita paljon, on kuitenkin tarpeen tiedostaa, mikä on olennaista mainostettavan kohteen kannalta.

Koska kuvan asema mainoksessa on tärkeä, usein ensisijainen, PAMin markkinointipäällikkö Tero Leponiemen haastattelu avaa mielenkiintoisella tavalla näkemystä siihen, miten jokainen voi kehittää omaa kuvanlukutaitoaan. Syvällisempi ymmärrys kuvan merkityksestä ja sen vaikuttamisen keinoista auttaa rakentamaan toimivan kokonaisuuden tekstin kanssa.

Tutkija Annamari Huovisen haastattelu koskien vaalimainontaa on ajankohtainen, koska eduskuntavaalit ovat käynnissä tämän julkaisun ilmestymishetkellä.

Innostuneen kirjoittajan täytyy muistaa pitää mielessään markkinointijuridiikan perusasiat. Elina Koivumäki kertoo, millaisiin seikkoihin hän joutuu Asianajotoimisto JB Eversheds Oy:n juristina omassa työssään ottamaan kantaa tarkistaessaan tekstiluonnoksia.

Liisa Ketomäki valottaa Turun musiikkijuhlien toiminnanjohtajana tapahtumamarkkinoinnin piirteitä.

SBS Radio Discovery Oy:n luova johtaja Ismo Heikkilä puolestaan kertoo puhutusta äänimainonnasta ja sen kirjoittamisen haasteista kuulijoille.

AD Tapani Taulun mukaan menestyäksemme maailmalla meidän pitää omaksua uuden tiedon lisäksi asennetta, joka tähtää pidemmän aikavälin saavutuksiin.

Iskulausetoimikunnan puheenjohtaja ja Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario tarkkailee mainontaa kuluttajan silmin ja oikeustieteilijän mielellä. Teoksessa hän kertoo Iskulauserekisterin toiminnasta. 

Lehdessä on mukana myös näkökulmia organisaatioilta, jotka ovat tehneet päätöksen olla mainostamatta. Muun muassa viestintäjohtaja Päivi Sihvola kertoo Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen valinnasta ja sen perusteluista.

Mukana on myös haastateltujen valitsemia esimerkkitapauksia, joiden myötä lukijalle valotetaan asioita, joihin emme aina osaa kiinnittää huomiota, mutta jotka kuitenkin toisinaan vaikuttavat meihin ja päätöksiimme. Aivan julkaisun lopussa on esiteltynä hyvin tunnettu HIFK:n mainoskampanja, HIFK:n markkinointijohtaja Roland Carlssonin haastattelu ja haastateltujen mielipiteitä kampanjasta ja sen lentävistä lauseista.

(V)ihastuttava mainoskieli - fraaseista fiiliksiin on antoisa teos kaikille niille, jotka haluavat tietää mainoskielestä enemmän!

Kirja on saatavana myös e-kirjana Ellibsiltä.

Lisätiedot:
kustannus(at)helsinki.chamber.fi

Asiantuntijat

Lisätiedot

Lisätiedot

Aihealueet Myynti, markkinointi ja viestintä
Aihealueen tarkenteet Markkinointi, Viestintä
ISBN 9789522463425
Kustantaja Kauppakamari
Kirjoittajat Taina Parviainen
Kirja ilmestynyt Kyllä
Painovuosi 2015
Painos 1.
Sivumäärä 128
Saatavuus Saatavilla

Liittyvät tuotteet